Ігри з розвитку мовлення за лексичними темами

Розвиток мовлення — одне з найважливіших педагогічних завдань у дошкільно­му віці. Працювати над ним повинні не лише вихователі, а й батьки. Подорожуєте з дітьми до бабусі? Разом готуєте вечерю на кухні? Одягаєтесь? Завдяки поданому матеріалу будь-який буденний процес можна перетворити на цікаву гру. Повторюйте, узагальнюйте і розширюйте знання, отримані дитиною в дитсадку.

ВЗУТТЯ

Мета: збагачувати словник дітей; фор­мувати в дошкільників розуміння узагаль-нювального поняття взуття; учити дітей точно й доречно добирати потрібні слова для опису властивостей і якостей.

Іменники: взуття, босоніжки, каблук, підбор, підбори, кросівки, майстер, май­стерня, підошва, туфлі, черевики, чоботи, швець, шнурівка.

Дієслова: берегти, взути, зав'язати, зашити, майструвати, мити, підбити, ремонтувати, розв'язати, роззути, чистити.

Прикметники: брудний, буденний, діря­вий, національний, новий, охайний, повсяк­денний, робочий, святковий, старий, цілий, чистий.

Завдання:

• учити дітей складати прийменникові відповіді-пояснення: на поличці, під поличкою, біля полички, у шафі;

• учити дошкільників складати поясню­вальні підрядні обставинні речення причини: «Я взула чоботи — Оля взула чоботи, тому що пішов дощ», «Я зняв взуття — Сашко зняв взуття, тому що зайшов у кімнату»;

• збагачувати мовлення дітей україн­ськими прислів'ями (наприклад, «Як дбаєш, так і маєш») та вчити пояснювати їх значення;

• учити дошкільників складати розповіді з власного досвідуна тему «Яке взуття мені подобається»;

• закріплювати формули мовленнєвого етикету («Не дратуйся», «Слід заспокоїтись») та поради («Я хочу дати тобі пораду»);

• пригадати назви взуття.

Дидактична гра «Скажи правильно»

Що? — кросівки, чоботи, туфлі.

Чого? — кросівок,

Чому? — кросівкам.

Чим? — кросівками.

Вивчення потішки

Кую, кую чобіток.

Подай, бабо, молоток

Не подаси молоток.

Не підкую чобіток.

ОДЯГ І ПРИКРАСИ

Мета: вчити дошкільників ужива­ти узагальнювальні слова одяг, прикраси; учити дітей переносити лексичні навички у зв'язне мовлення.

Іменники: ґудзик, діаманти, застібка, змійка, кишеня, клоун, комір, корали, королева, корона, костюм, краватка, ман­жети, маска, одяг, оздоблення, перли, петельки, пірат, пояс, прикраси, принцеса, смарагди, стрічки, вбрання.

Дієслова: носити, одягати, оздоблювати, прикрашати.

Прикметники: вишитий, картатий, мас­карадний, народний, національний, приваб­ливий, старовинний, хутряний, шовковий.

Прислівник: можливо.

Завдання:

• вправляти дошкільників у вживанні назв деталей одягу в родовому відмінку (кишень, манжетів, ґудзиків, поясів);

• учити дітей утворювати прикметники від іменників: діамант — діамантова корона, корали — коралове намисто;

• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «надмірний вияв ознаки» із префіксом за-: завеликий, заглибокий, замалий, задовгий;

•збагачувати словник дітей новими поетичними виразами: золотаво-червоне вбрання; рукава, як сонячні промені; корона го­рить, як сонце; сукня, наче зоряне небо; стрічки, як маків цвіт.

Дидактична гра «Скажи лагідно»

Шуба — шубка, шапка — ..., кофта —..., шарф — ..., светр — ..., штани —...

Дидактична гра «Скажи правильно»

Що? — шуба, куртка, шапка, кофта.

Чого? — шуби, куртки,...

Чому? — шубі, куртці,...

Що? — шубу, куртку,...

Чим? — шубою, курткою,...

Вивчення напам'ять

• Загадка

Темна, а не земля, пухнаста, а не сніг,

Гріє, а не піч. (Шуба.)

• Чистомовка

Шило шубку

Шурі шило,

Білим шовком шви обшило.

Вийшла шубка прехороша,

Нашій Шурі на порошу.

ПОСУД

Мета: збагачувати знання дітей про довкілля; формувати в дошкільників розумін­ня узагальнювального поняття посуд; розви­вати в дітей уміння зіставляти ціле й частину.

Іменники: виделка, виставка, сково­рідка, каструля, кухар, ложка, миска, ніж, посуд, сервіз, склянка, супниця, тарілка.

Дієслова: варити, пекти, смажити.

Прикметники: гарний, глибокий, дере­в'яний, електричний, емальований, каво­вий, красивий, металевий, мілкий, новий, пластмасовий, порцеляновий, скляний, столовий, тефлоновий, чайний, чистий.

Прислівники: добре, смачно, швидко.

Завдання:

• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «сильний вияв ознаки» із суфіксом -езн-: величезний, глибо­чезний, довжелезний, товстезний, широчезний;

• вправляти дошкільників в утворенні спільнокореневих дієслів із префіксом недо-: недоварили, недосмажили, недопекли;

• учити дітей складати речення, вико­ристовуючи в сполученні з повнозначними частинами мови об'єктні прикметники:

«Я розкажу про металеву каструлю. Оля розкаже про металеву каструлю, а я — про металеву сковороду»;

•пригадати назви видів посуду.

Дидактична гра «Скажи правильно»

Що? — тарілка, ніж, ложка, чашка.

Чого? — тарілки,...

Чому? — тарілці,...

Чим? — тарілкою,...

Вивчення потішки

Раз, два, три, чотири.

— А де були?

— На квартирі.

— А що робили?

— Чай пили, чашки били.

На полиці становили.

Мета: вчити дошкільників уживати узагальнювальне слово птахи, добира­ти визначення до слів; розвивати в дітей бажання помічати нові слова в чужому мовленні.

Іменники: ворона, голуб, горобець, грак, жайворонок, журавель, ластівка, птахи, синичка, снігур, соловей, шпак, зимівники.

Дієслова: гніздитися, годувати, дзьо­бати, каркати, кружляти, літати, настов­бурчуватися, співати, стрибати,тьохкати, цвірінькати.

Прикметники: голосний, дзьобатий, довгоногий, заливистий, заливчастий, маленький, перелітні, сіренький, швидкий.

Прислівник: поблизу.

Завдання:

• учити дошкільників добирати одно­рідні означення, узгоджуючи іменники з прикметниками та дієсловами: «За граками прилетіли шпаки»;

•учити дітей утворювати іменники зі зменшувально-пестливими суфіксами -ятк-, -атк-, -єн-, -аш-: пташатко, пташенятко;

• учити дошкільників розрізняти запи­тання оцінного характеру та застосовувати слова, відповідно до конкретної ситуації: «Ти хто? - Я синичка. - Ти яка? — Весела, співоча»;

• збагачувати й активізувати словник дітей (приказка «Двічі літа не буває»).

Дидактична гра «Один — багато»

Ворона — ворони, снігур —...., синиця — ..., сорока — ..., горобець — ..., голуб —...

Вивчення скоромовки

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок — сорок морок!

Мета: учити дітей називати якості, властивості предметів, характеризувати їх; формувати в дошкільників уміння най­більш точно застосовувати слова, що під­ходять до конкретної ситуації або опису.

Іменники: береза, горобина, гущавина, дерево, дуб, запах, кущі, ліс, ліщина, осика, підлісок, повітря, сосна, тополя, ялинка.

Дієслова: перебігти, перестрибнути, переступити.

Прикметники: березовий, великий, густий, запашний, змішаний, листяний, лі­совий, сирий, сосновий, темний, хвойний, чистий, ялинковий, весняний, гарний, дивний, дивовижний, квітковий, квітчас­тий, літній, ніжний, осінній, пахучий, пиш­нобарвний, різнокольоровий, тендітний.

Прислівники: багато, мало.

Завдання:

• вправляти дітей в утворенні дієслів із пре­фіксом пере- для позначення дії, направленої на подолання перешкоди: перебігти, перестриб­нути, переступити;

• пригадати назви дерев та кущів.

Дидактична гра «Вимов пестливо»

Гілка — гілочка, листя — ...., береза — ...., брунька — ...., ягода — ..., тополя —...

ЛІС. ДЕРЕВА. КУЩІ

Робота над віршем

Сон

Сон спустився на село,

Бродить між хатами.

Сплять курчаточка малі

Під крилом у мами.

У хліві корівка спить,

В вуликах сплять бджоли.

Спить дорога за селом.

Ліс заснув і поле.

Місяць на хмаринку ліг,

Теж собі дрімає...

Тільки цвіркунець не спить

В срібну сурму грає.

Г.Алєксєєва

Бесіда

—Що спустилося на село?

—Хто заснув?

—А хто не спить?

—Що робить цвіркун уночі?

Вивчення загадки

Стоїть над водою з червоною бородою,

Хто йде — не мине, за борідку ущипне.

(Калина.)

ОВОЧІ

Мета: пояснити дітям, що овочі ростуть на городі; учити дошкільників порівнювати овочі за формою, кольором, розміром.

Іменники: бадилля, город, консервація, пора, сезон.

Дієслова: гризти, зберігати, збирати, консервувати, складати.

Прикметники: відбірний, овочевий, турботливий, корисний, темно-зелений, гладенький.

Прислівники:весело, радісно.

Завдання:

• учити дітей утворювати слова на позначення бадилля культурних рослин: картоп­линня, гарбузиння, морквиння, цибулиння;

• учити дошкільників утворювати форми дієслів: закручую — закручу, зриваю — зірву;

• пригадати назви овочів.

Вправа «Скажи: який? Яка? Яке?»

Помідор —... Огірок — ... Кабачок—... Картопля —... Цибуля —... Буряк —... Капуста —... Морква —... Баклажан —...

Методичний коментар. Після виконан­ня вправи діти повинні скласти речення зі словом овочі.

Вивчення напам'ять

• Загадка

Хто голівку свою влітку накриває

І по двадцять хустин на голівці має?

(Капуста.)

• Вірш

На великому баштані

Червоніють баклажани,

Проти сонця гріють спини

Жовтобокі спілі дині

Й ходять в гості до братів —

До статечних кавунів.

М. Стельмах

ФРУКТИ

Мета: дати дітям уявлення про працю людей під час збирання врожаю; учити дошкільників порівнювати фрукти за кольором, формою, розміром, смаком, способом використання.

Іменники: апельсин, ананас, яблука, груші, дині, лимон, персик, смак, фрукти, варення.

Дієслова: збирати, зривати, ласувати, працювати, пригощати.

Прикметники: виноградний, корисний, смачний, соковитий, фруктовий, солодкий.

Прислівники:корисно, смачно.

Завдання: пригадати назви фруктів.

Дидактична вправа «Скажи лагідно»

Персик — персичок, слива —.... абрикос — .... вишня —.... яблуко —.... банан —...

Методичний коментар. Діти отримують завдання скласти речення зі словосполу­ченнями червоні вишні, зелене яблуко.

Розгадування загадок

• Мов маленький м'ячик,

Висить, а не скаче.

Рум'яне, гладеньке,

На смак солоденьке. (Яблуко.)

• Маленькі плоди.

Мов сережки, повисли.

Червоні — солодкі,

Зелені — ще кислі. (Вишні.)

• Синій мундир, жовта підкладка, а всередині солодка. (Слива.)

Вивчення вірша

Оля, Толя і Марина

Обірвали всю ожину.

Поприносили додому

Лиш по кошику пустому.

«Де ожина?» — їх спитали.

«А ми її поз'їдали».

Г. Чубач

Кiлькiсть переглядiв: 10785

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.