Розвиток мовлення — одне з найважливіших педагогічних завдань у дошкільному віці. Працювати над ним повинні не лише вихователі, а й батьки. Подорожуєте з дітьми до бабусі? Разом готуєте вечерю на кухні? Одягаєтесь? Завдяки поданому матеріалу будь-який буденний процес можна перетворити на цікаву гру. Повторюйте, узагальнюйте і розширюйте знання, отримані дитиною в дитсадку.
ВЗУТТЯ
Мета: збагачувати словник дітей; формувати в дошкільників розуміння узагаль-нювального поняття взуття; учити дітей точно й доречно добирати потрібні слова для опису властивостей і якостей.
• учити дітей складати прийменникові відповіді-пояснення: на поличці, під поличкою, біля полички, у шафі;
• учити дошкільників складати пояснювальні підрядні обставинні речення причини: «Я взула чоботи — Оля взула чоботи, тому що пішов дощ», «Я зняв взуття — Сашко зняв взуття, тому що зайшов у кімнату»;
• збагачувати мовлення дітей українськими прислів'ями (наприклад, «Як дбаєш, так і маєш») та вчити пояснювати їх значення;
• учити дошкільників складати розповіді з власного досвідуна тему «Яке взуття мені подобається»;
• закріплювати формули мовленнєвого етикету («Не дратуйся», «Слід заспокоїтись») та поради («Я хочу дати тобі пораду»);
• пригадати назви взуття.
Дидактична гра «Скажи правильно»
Що? — кросівки, чоботи, туфлі.
Чого? — кросівок,
Чому? — кросівкам.
Чим? — кросівками.
Вивчення потішки
Кую, кую чобіток.
Подай, бабо, молоток
Не подаси молоток.
Не підкую чобіток.
ОДЯГ І ПРИКРАСИ
Мета: вчити дошкільників уживати узагальнювальні слова одяг, прикраси; учити дітей переносити лексичні навички у зв'язне мовлення.
• вправляти дошкільників у вживанні назв деталей одягу в родовому відмінку (кишень, манжетів, ґудзиків, поясів);
• учити дітей утворювати прикметники від іменників: діамант — діамантова корона, корали — коралове намисто;
• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «надмірний вияв ознаки» із префіксом за-: завеликий, заглибокий, замалий, задовгий;
•збагачувати словник дітей новими поетичними виразами: золотаво-червоне вбрання; рукава, як сонячні промені; корона горить, як сонце; сукня, наче зоряне небо; стрічки, як маків цвіт.
Мета: збагачувати знання дітей про довкілля; формувати в дошкільників розуміння узагальнювального поняття посуд; розвивати в дітей уміння зіставляти ціле й частину.
• учити дітей утворювати прикметники зі словотвірним значенням «сильний вияв ознаки» із суфіксом -езн-: величезний, глибочезний, довжелезний, товстезний, широчезний;
• вправляти дошкільників в утворенні спільнокореневих дієслів із префіксом недо-: недоварили, недосмажили, недопекли;
• учити дітей складати речення, використовуючи в сполученні з повнозначними частинами мови об'єктні прикметники:
«Я розкажу про металеву каструлю. Оля розкаже про металеву каструлю, а я — про металеву сковороду»;
•пригадати назви видів посуду.
Дидактична гра «Скажи правильно»
Що? — тарілка, ніж, ложка, чашка.
Чого? — тарілки,...
Чому? — тарілці,...
Чим? — тарілкою,...
Вивчення потішки
Раз, два, три, чотири.
— А де були?
— На квартирі.
— А що робили?
— Чай пили, чашки били.
На полиці становили.
Мета: вчити дошкільників уживати узагальнювальне слово птахи, добирати визначення до слів; розвивати в дітей бажання помічати нові слова в чужому мовленні.
• учити дошкільників добирати однорідні означення, узгоджуючи іменники з прикметниками та дієсловами: «За граками прилетіли шпаки»;
•учити дітей утворювати іменники зі зменшувально-пестливими суфіксами -ятк-, -атк-, -єн-, -аш-: пташатко, пташенятко;
• учити дошкільників розрізняти запитання оцінного характеру та застосовувати слова, відповідно до конкретної ситуації: «Ти хто? - Я синичка. - Ти яка? — Весела, співоча»;
• збагачувати й активізувати словник дітей (приказка «Двічі літа не буває»).
Мета: учити дітей називати якості, властивості предметів, характеризувати їх; формувати в дошкільників уміння найбільш точно застосовувати слова, що підходять до конкретної ситуації або опису.
• вправляти дітей в утворенні дієслів із префіксом пере- для позначення дії, направленої на подолання перешкоди: перебігти, перестрибнути, переступити;
Методичний коментар. Після виконання вправи діти повинні скласти речення зі словом овочі.
Вивчення напам'ять
• Загадка
Хто голівку свою влітку накриває
І по двадцять хустин на голівці має?
(Капуста.)
• Вірш
На великому баштані
Червоніють баклажани,
Проти сонця гріють спини
Жовтобокі спілі дині
Й ходять в гості до братів —
До статечних кавунів.
М. Стельмах
ФРУКТИ
Мета: дати дітям уявлення про працю людей під час збирання врожаю; учити дошкільників порівнювати фрукти за кольором, формою, розміром, смаком, способом використання.
Коментарi