Особливості поведінки аутистів у ранньому дитинстві
В організації допомоги аутичній дитині визначальною є рання діагностика, тому важливо знати особливості поведінки аутистів у дитинстві.
У перший рік життя можна спостерігати відсутність етологічно значимих реакцій дитини:
• не проявляється комплекс «пожвавлення» при контакті з матір'ю;
• немає соціальної посмішки, не виникає феномен «зараження посмішкою»;
• дитина не пристосовується до рук матері (важко приймає природну, комфортну позу);
• відсутня реакція на чужого, «страх чужого»;
• не чіпляється поглядом, не фіксує погляд на обличчі матері;
• не простягає руки назустріч дорослому, який нахиляється до нього (немає антиципуючої пози);
• млявість, пасивність у реакціях, може довго лежати, не відчуваючи потреби у близькій людині.
Аналіз перших місяців життя аутичної дитини дозволяє виокремити специфічні риси в афективному розвитку:
а) підвищена чутливість (сенситивність) до сенсорних стимулів, яка може виражатися в нестерпності побутових шумів звичайної інтенсивності (звуків пилососа, кавомолки, телефонного дзвінка);
б) нелюбов до тактильного контакту — бридливість при годуванні чи потраплянні на шкіру крапель води, нетерпимість до одягу, неприйняття яскравих іграшок;
в) швидке виникнення негативної реакції та довга фіксована пам'ять про неї (дитина пам'ятає неприємні враження, а її увагу неможливо переключити на щось інше);
г) дисбаланс дослідницької активності, недостатня активність в обстеженні навколишнього світу, але виражена захопленість, зачарованість окремими враженнями — тактильними, зоровими, слуховими, вестибулярними, які дитина прагне пережити знову і знову;
ґ) тривалий період захоплення якимось одним враженням, наприклад, півроку маля шарудить целофановим пакетом, спостерігає за рухом тіні, споглядає візерунки на шпалерах;
д) принциповою особливістю аутичного типу розвитку є той факт, що близькій людині практично не вдається включитися в дії, які поглинають дитину.
Диференціальна діагностика. Важливо відрізняти від РДА певні захворювання дитячого віку з вираженим порушенням емоційних і соціальних контактів: шизофренію дитячого віку, симбіотичний психоз, різні форми олігофрени, синдром Ретта, синдром госпіталізму.
Реабілітаційна робота з дітьми з раннім дитячим аутизмом проводиться комплексно, групою фахівців різного профілю (дитячим психіатром, психологом, логопедом, педагогами-дефектологами, музичним працівником, педіатром, невропатологом тощо).
Допомога будується на базі клініко-нозологічної оцінки стану хворої дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей і представлена різними видами терапії: психофармакотерапія, фізіотерапія, масаж, лікувальна фізкультура, індивідуальна та сімейна психотерапія, педагогічна, логопедична корекція тощо.
Прогноз при дитячому аутизмі залежить від:
• ваги власне аутичних проявів;
• наявності або відсутності виражених органічних вражень;
• темпу розвитку інтелекту й мови;
• часу початку лікування (патогенетичний ефект медикаментозних засобів максимальний у віці до 7—8 років, після чого ліки справляють симптоматичний, «косметичний» ефект; медико-педагогічна та психологічна допомога найпродуктивніша на базових етапах (до 5—7 років)_формування особистості).
Коментарi