Зміцнення здоров'я дітей — наше пріоритетне завдання, реалізуючи яке маємо шукати нові ефективні методики, технології і засоби. У статті йдеться про адаптовану до умов сучасного дошкільного закладу здоров'яформувальну педагогічну технологію — застосування фітболу для формування оптимального рухового стереотипу дошкільнят. Досвід упровадження фітбол-гімнастики неодноразово висвітлювався на сторінках журналу. Нині детальніше розглянемо методичний аспект цієї технології.
Зміцнення здоров'я дітей, повноцінний розвиток їхнього організму — важливий напрям у роботі дошкільних навчальних закладів. Нікого не треба переконувати, яку важливу роль у цьому процесі відіграє формування в дітей рухових умінь і навичок. Виконання ними різноманітних рухів сприяє не лише розвитку опорно-рухового апарату, м'язів тіла, а й активізації діяльності кори головного мозку, легенів, серцево-судинної та дихальної систем, зорових нервів.
Повноцінний фізичний розвиток, формування правильної постави, рухових якостей, оптимального рухового стереотипу через розвивальні рухи нерозривно пов'язані з гармонійною організацією нервової системи, її чуттєвих та рухових центрів, аналізаторів. Через оптимальне формування центрів регуляції дихання, кровообігу, обміну речовин, координації рухів розвиток нервової системи впливає на розвиток усього організму, в тому числі й опорно-рухового апарату.
Взаємозв'язок фізичного та нервово-психічного розвитку дітей стає основою для створення рухових програм розвитку дитини. Такі програми мають на меті нормалізувати м'язовий тонус, активізувати діяльність нервової системи, а крім того, передбачають моторну оптимізацію, вирівнювання спільних для сучасних дітей початкових недорозвинень опорно-рухового апарату.
Той факт, що у майже 90% дошкільнят виявлено стандартні відхилення в розвитку опорно-рухового апарату, — сигнал для педагога про необхідність використання рухових програм з метою формування оптимального рухового стереотипу без попередньої медичної, кінезіологічної діагностики (не стосується дітей з вираженими органічними патологіями).
У більшості сучасних дошкільнят спостерігаємо несформованість склепіння стопи, слабкість м'язів спини на тлі спазмованих м'язів-згиначів тіла. Зовні це виражається в опущених плечах, випнутому животі, округленій спині. Дитина часто нахиляє голову вперед або постійно схиляє її то до одного, то до другого плеча, оскільки від перевантаження м'язів-розгиначів шия швидко втомлюється; хода переважно з човганням, коліна напівзігнуті. Звісно, тут потрібні заняття спеціальною гімнастикою. Зважаючи на вік вихованців, педагоги мають застосовувати методики, які передбачають розвивальні фізичні навантаження, сприяючи при цьому позитивному емоційному настрою.
У період формування постави в більшості п'яти-семирічних дітей слабкий м'язовий корсет. Цей стан дитини, коли в неї ще нерозвинені м'язи живота, слабкі м'язи спини, ніг, несформовані склепіння стопи й вигини хребта, може негативно позначитися на подальшому розвитку малюка, його загальному фізичному здоров'ї, внутрішньому психічному стані та навіть на спілкуванні з оточенням. Погана постава, слабкість м'язів, що реагують на будь-які стресові й конфліктні ситуації, зумовлюють багато психосоматичних захворювань дитини.
Для розвитку й корекції постави дошкільнят, зміцнення м'язового корсета, окрім традиційної лікувальної гімнастики, доречно використовувати й нові технології, зокрема гімнастику із застосуванням великих гімнастичних м'ячів — фітболів. Такі м'ячі діаметром від 45 до 55 см, з'явившись нещодавно, швидко здобули популярність і серед педагогів, і серед дітей.
Коментарi