Самостійна діяльність – специфічний спосіб організації життєдіяльності дітей в дошкільному закладі
Самостійна, вільна діяльність – специфічний спосіб організації життєдіяльності дітей, яка розгортається у час, вільний від організованих форм освітньої роботи (в ранкові та вечірні години, на прогулянках, в інші моменти дозвілля), як правило, з ініціативи та за бажанням самих малюків. У діяльності такого типу вони самостійно визначають цілі, завдання, засоби і план втілення свого задуму, проявляють здатність до самоконтролю, самоаналізу та самооцінки виконання.
Необхідність самостійної вільної діяльності зумовлюється природною потребою дошкільника в інтимізації буття, у можливості не тільки усамітнюватися, а й мати час, який можна використати на власний розсуд, залишившись без прямого контролю з боку дорослого, а також самостійно закріпити вже набутий досвід, проявити чи певною мірою перевірити рівень своєї компетентності та самоствердитися.
Самостійна діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі може бути як індивідуальною, так і груповою (колективною), коли дитина сама реалізовує власний інтерес, задум в обраному виді діяльності або об'єднується з іншими дітьми за спільністю бажань, намірів, планів, уподобань та взаємними симпатіями.
Виділяють такі види самостійної дитячої діяльності: ігрова, пізнавальна, трудова, художня (образотворча, музична, музично-ритмічна, театралізована, художньо-мовленнєва), комунікативно-мовленнєва, рухова тощо. Вони мають відображатися в календарних планах роботи вихователів як самостійна ігрова, самостійна пізнавальна, самостійна трудова та інші діяльності.
Самостійна діяльність дошкільнят нерідко буває синтетичною. Поєднання різних видів діяльності дає дітям можливість повніше реалізувати свій руховий, мовленнєвий, художній та інший досвід.
Проявами змістовної самостійної діяльності високого рівня — є уміння дітей зайняти себе у вільний час різноманітними видами діяльності, мотивувати свою діяльність, підготувати потрібне для його реалізації приладдя, іграшки, матеріали, об'єднатися з товаришами для спільного виконання наміченого, домовитися про розподіл обов'язків чи ролей, довести задумане до кінця, адекватно оцінити здобутий результат. Змістовна самоорганізована вільна діяльність налагоджується поступово, з дорослішанням дітей і набуттям ними досвіду, самостійності, ініціативності, креативності та інших особистісних базових якостей (водночас саме вільна, нерегламентована діяльність сприятлива для формування цих якостей).
Зміст і рівень будь-якої самостійної діяльності дітей залежать від різних чинників. Назвемо їх: досвід володіння певним видом діяльності, життєвої компетентності дитини взагалі; наявність розвивального предметно-ігрового, природного, соціального середовища, врахування простору власного "Я" кожного малюка; психологічно й методично компетентне керівництво з боку дорослого.
Життєва компетентність, досвід дошкільників у володінні певним видом діяльності — основа для виникнення їхньої самостійної діяльності та її змістовного розгортання, оскільки допомагає дітям адекватно, конструктивно, ефективно діяти і в умовах такої діяльності задовольняти свої потреби, інтереси, прагнення, спираючись на власні можливості. При цьому істотного значення набувають різноманітні життєві враження, що залишають позитивний емоційний слід у дитячій свідомості і дають дітям можливість самим моделювати подібні життєві ситуації й міжособистісні стосунки, використовувати у вільній діяльності запозичені зразки поведінки та способи дій. Варто пам'ятати: на дитячу свідомість не менший вплив мають негативні емоції, враження від подій, явищ довкілля, спілкування, які відповідно негативно позначаються на змісті самостійної діяльності дітей. Ось чому важливо насичувати дитяче повсякдення позитивними емоціями та враженнями, своєчасно й мудро реагувати на дитячі негативізми, гасити конфлікти, дбати про гідні приклади поведінки для наслідування.
Ігровий, художній, руховий досвід, досвід спілкування, експериментування і т. ін. як складові життєвої компетентності дітей формуються як у процесі поступового накопичення життєвих вражень, позитивних емоцій, так і через набуття знань, необхідних умінь, навичок діяльності, вироблення певних ставлень, оцінок, інтересів тощо. Найсприятливіші умови для цього створюються у різних формах організованої педагогом діяльності. Ось чому важливо посилити увагу до якісного проведення, насичення освітнім змістом не лише навчально-пізнавальних занять, а й таких повсякденних форм роботи, як спостереження, екскурсії, бесіди й розмови, різноманітні ігри, індивідуальна й гурткова робота, організація елементарних дослідів, чергування, колективна праця, побутові процеси тощо.
Не підготовлені до певного виду діяльності діти, залишившись без опікування та контролю з боку дорослого, не можуть заповнити своє дозвілля цікавою справою, сприятливою для саморозвитку, навіть маючи вільний час і вдосталь іграшок. Адже самовиявлення дітей неможливе, якщо в них не сформовано достатнього запасу спеціальних знань, базових умінь та автоматизованих навичок, а також за відсутності навичок самоорганізації (визначитися з планами й задумами, вибрати зручне місце для самостійних занять, підготувати потрібні іграшки, матеріали чи обладнання тощо), уміння домовлятися з партнерами про спільну діяльність, розподіляти ролі чи обов'язки, обговорювати хід та результати, мотивувати власні оцінки, проектувати перспективи продовження розпочатої справи, звертатися по допомогу, пораду тощо.
Предметно-ігрове та природне середовище, домірно насичене та раціонально облаштоване, є не лише фоном для розгортання вільної діяльності дітей, а й стимулом, спонуканням до самостійних занять. Відповідна вікові малюків добірка іграшок, ігрового та фізкультурного обладнання, спортивного інвентарю, реманенту для дитячої праці, приладдя і матеріалів для ліплення, малювання, аплікування, конструювання та дизайнерства, атрибутів для рухливих і творчих ігор, зручне розміщення всього цього у доступних місцях, без скупчення, на достатніх площах групових приміщень, ігрових майданчиків і ділянок, приваблюють дітей, підказують їм творчі задуми, допомагають елементарно зорієнтуватись в ситуації вибору й викликають прагнення до змістовної зайнятості, виключають виникнення безпідставних суперечок та конфліктів.
Важливим компонентом розвивального простору, сприятливого для виникнення та розвитку вільної дитячої діяльності, є соціальне оточення — коло спілкування з дітьми та дорослими. При цьому з віком значення дитини-партнера для малюка зростає, адже він поступово переходить від діяльності поряд до діяльності разом, у нього формується потреба в товаришах по грі, співрозмовниках для обговорення здобутих вражень, партнерах і помічниках для спільного господарювання тощо, хоча при цьому навіть комунікабельні, колективістські малята іноді відчувають потребу усамітнитися й чимось зайнятися наодинці. Довірчі стосунки, особистісні контакти з дорослими (персоналом дошкільного закладу, батьками) також наповнюють соціальне середовище дошкільнят і впливають на зміст і рівень їхньої самостійної діяльності, оскільки на тлі позитивної динаміки розвитку таких стосунків від довіри малюка дорослому до довіри дитині з боку дорослого поступово закладаються базові якості особистості (самостійність, відповідальність, креативність, самовладання, справедливість, розсудливість, людяність та ін.), необхідні для самовиявлення і самореалізації дитини в її вільному діяльнісному бутті.
Беручись за створення розвивального простору для самостійної дитячої діяльності, варто враховувати значення такого його складника, як середовище власного "Я". Зовнішнє "Я" (усе, що дитина вважає за своє, власне, їй належне) та внутрішнє "Я" (духовно-душевне: стани, настрої, емоції, почуття, потреби, інтереси, цінності та ін.) зумовлюють вплив дитини на саму себе: допомагають чи заважають саморозвитку. В умовах вільної, неформалізованої діяльності таке самовиявлення дитячої особистості, її власного "Я" найімовірніше. Воно може бути і позитивним, і негативним, а відтак потребує уваги з боку дорослого, аби спрямувати дитину на самостійні прояви всіх видів активності, вольових зусиль, комунікативних здібностей, соціально-моральної поведінки, задовольнити потребу особистості у визнанні, проявів своїх емоцій та дати змогу повправлятися у володінні ними.
Без участі дорослого неможливо забезпечити належний рівень самостійної діяльності дошкільників та домогтися її змістовності. Ось чому вихователь фактично є її керівником.
Коментарi