Як обладнати робоче місце вихователя у ДНЗ
Робоче місце вихователя — це група. Її облаштування насамперед має бути спрямоване на всебічний розвиток дітей, реалізацію завдань предметно-ігрової діяльності. Та для забезпечення ефективної педагогічної діяльності ми повинні організувати саме мікропедкабінет вихователя, його особистий простір.
Організаційні моменти
Устаткування робочого місця має бути ретельно продумано та зорієнтовано на обох вихователів, які працюють у групі. Насамперед у мікропедкабінеті накопичується і систематизується увесь дидактичний, наочний матеріал. А це означає, що потрібно подбати про такий добір і розміщення предметів, посібників, засобів, знарядь, щоб забезпечити максимальну зручність у користуванні ними, високу продуктивність педагогічної праці.
Для мікропедкабінету доцільно мати шафу. Бажано, щоб вона зачинялася та була розміщена так, щоб якомога менше займати корисної площі, передбаченої для предметно-ігрової діяльності малят. У крайньому випадку — поставити шафу в спальні.
Необхідні документи
На робочому місці вихователь повинен мати обов'язкові документи, визначені «Примірною інструкцією з діловодства у дошкільних навчальних закладах» (Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 29.10.2012 р. № 1/9-786 «Про зміну порядку ведення діловодства у дошкільних навчальних закладах»), зокрема книжку відомостей про дітей та їхніх батьків, журнал обліку щоденного відвідування групи дітьми, листок здоров'я дітей, календарний план роботи, картотеку дидактичних ігор, методичних розробок (конспекти різних видів роботи з дітьми тощо).
Проте, як свідчить практика, для ефективної педагогічної діяльності вихователя цієї кількості матеріалів недостатньо. Отже, знайдіть місце також для програм, довідкової, методичної, енциклопедичної, художньої дитячої літератури, навчально-методичних посібників, методичних розробок, конспектів чи сценаріїв занять, методичних рекомендацій, дидактичних ігор, технічних засобів навчання тощо.
Мікропедкабінет вихователя повинен мати такі інструкції з охорони праці та техніки безпеки:
— посадову інструкцію;
— інструкцію з пожежної безпеки;
— інструкцію з техніки безпеки.
Також не забудьте про копії нормативно-правових документів чи витягів із документів, що регламентують організацію освітнього процесу з дошкільниками, планування роботи з дітьми, забезпечення нормативної моделі якості життєдіяльності дитини в дошкільному навчальному закладі, розвиток дошкільної освіти. Обов'язковою умовою є наявність базового компоненту дошкільної освіти — Державного стандарту дошкільної освіти України, чинної Програми та методичних рекомендацій до неї.
Якщо в дошкільному закладі, крім державної програми, використовуються додаткові комплексні, парціальні, регіональні програми, то варто організувати місце і для них.
Нині сучасне технічне оснащення більшості дошкільних навчальних закладів надає можливість вихователям-методистам забезпечувати педагогічних працівників витягами з річного плану роботи дошкільного навчального закладу. Тому мікропедкабінет повинен містити витяг із річного плану, де вказано:
— науково-методичну проблему, за якою працює дошкільний заклад;
— пріоритетні напрями роботи на навчальний рік;
— тематику засідань педагогічної ради, семінарів, семінарів-практикумів, консультацій;
— масові, зокрема й сімейні свята і розваги спортивного та музично-естетичного циклу;
— різноманітні конкурси, огляди, виставки із зазначенням терміну та відповідальних за їх проведення.
«Вихователь повинен себе так поводити, щоб кожен рух його виховував, і завжди повинен знати, чого він хоче у даний момент і чого він не хоче. Якщо вихователь не знає цього, кого він може виховувати?» Антон Макаренко, педагог і письменник
Систематизація за напрямами розвитку
Кожен вихователь прагне мати під рукою методичну, довідкову, енциклопедичну літературу, навчально-наочні посібники, настільні дидактичні ігри та конспекти занять. Враховуючи те, що більшість педагогів організовує діяльність із дітьми за технологією блочно-тематичного планування, усі матеріали варто систематизувати за тематикою блоків і підтемами тижнів. Наприклад, «Дитячий садок», «Світ навколо тебе», «Велике і маленьке», «Дім під блакитним дахом», «Сторінками пізньої осені», «Ігри, іграшки, забави», «Зимовий вернісаж», «Ой, весела в нас зима», «Добре — погано», «Таємниці світу техніки», «Мозаїка професій», «Моя сім'я», «Подорож у світ мистецтва», «Малятам про тварин», «Весняний калейдоскоп», «Книжковий дивограй» тощо. Проте нерідко навчально-методичні посібники та дидактичні ігри мають поліфункціональний характер. Для зручності користування про це слід зазначити у картотеці.
Мікропедкабінет вихователя може містити теки з державною символікою та із символікою дошкільного навчального закладу (гімном, гербом, прапором, емблемою, логотипом) і групи (емблемою, девізом, правилами групи).
Оскільки сучасні часописи друкують значну кількість цікавих методичних доробок, сценаріїв, методичних порад і рекомендацій із різних проблем розвитку й освіти дошкільників, педагоги звичайно намагаються зібрати такий матеріал у своїх мікропедкабінетах. Пропонуємо систематизувати таку бібліотеку за основними лініями розвитку дитини.
Тематичні папки
• «Фізичний розвиток».
• «Фізичний розвиток. Безпека життєдіяльності».
• «Фізичний розвиток. Предметно-практична діяльність».
• «Пізнавальний розвиток».
• «Мовленнєвий розвиток».
• «Соціально-моральний розвиток».
• «Емоційно-ціннісний розвиток».
• «Художньо-естетичний розвиток. Образотворча діяльність».
• «Художньо-естетичний розвиток. Музична діяльність».
• «Художньо-естетичний розвиток. Художня література».
• «Художньо-естетичний розвиток. Театралізована діяльність».
• «Креативний розвиток».
• «Взаємодія з батьками».
• «Ігрова діяльність дошкільників».
• «Особливості розвитку дівчаток І хлопчиків».
Проте тематика може відрізнятися. Як варіант, можна упорядкувати матеріал за сферами життєдіяльності:
• «Природа. Космос. Земля».
• «Культура. Предметний світ. Світ гри. Світ мистецтва».
• «Люди. Родина. Інші люди. Людство».
• «Я сам. Тілесне життя. Душевне життя. Соціальне життя».
Можна також узяти за приклад освітні лінії Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція):
• «Особистість дитини» («Фізичний розвиток», «Безпека життєдіяльності», «Здоров'я та хвороби»).
• «Дитина в соціумі» («Сім'я, родина», «Люди (дорослі, діти)»).
• «Дитина в природному середовищі».
• «Дитина у світі культури».
• «Гра дитини».
• «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі».
• «Мовлення дитини».
Технічне оснащення
Коментарi