«Математична школа тітоньки Сови»

Конспект комплексного заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань з дітьми старшого дошкільного віку (6-й рік життя)

Характеристика заняття: фронтальне, комплексне, з пріоритетом логіко-математичних завдань, навчально-ігрове.

Інноваційна ідея заняття: ефективне використання передових педагогічних технологій та специфічного дидактично-ігрового матеріалу для формування логічних та мисленнєвих умінь: порівняння, аналізу, класифікації, узагальнення, кодування та декодування інформації, засвоєння елементарних навичок алгоритмічної культури.

Завдання: розвивальні: розвивати навчально-пізнавальні навички – уміння слухати, міркувати, приймати й виконувати завдання, асоціативно-образне мислення, тактильні відчуття, пам’ять, увагу, вміння зосереджуватися, виявляти готовність до розв’язання проблемних ситуацій.

Навчальні: формувати у дітей математичну та сенсорно-пізнавальну компетенції, а саме – познайомити з цифрою «7», яка позначає число «сім», закріпити склад числа «7»; удосконалювати навички лічби від 1 до 7 і навпаки; вправляти у розв’язуванні задачі за допомогою паличок Кюізенера та викладати розв’язання за допомогою цифрових карток. Закріпити знання про геометричні фігури (вміння розташовувати їх за певними правилами). Збагатити лексику дітей новим словом «древко».

Виховні: виховувати активність, самостійність; почуття любові до своєї Батьківщини; викликати позитивні емоції від спільного процесу (робота в підгрупах).

Демонстраційний матеріал: м’яка іграшка Сова; комплект кольорових паличок Кюізенера; великі «веселі цифри»; картка-цифра «7»; сніговик для дидактичної гри; книга «Арифметика-малятко»; ілюстрації до казок «Білосніжка і сім гномів», «Вовк і семеро козенят»; веселки; картки зі сніговиками; «цікаві фігури»; цифри.

Роздатковий матеріал: палички Кюізенера (10 комплектів); блоки Д’єнеша (5 комплектів); картки-властивості (по комплекту на кожну дитину); атрибути до дидактичних ігор «Засели будиночок», «Обладнай майданчик», «Веселі пасажири», «Пішли-пішли», «Прикрась сніговика»; картки зі сніговиками; набори цифр та знаків «+», «-», «=».

Попередня робота: вихователя: виготовлення великих «цікавих» цифр та фігур; матеріалу до дидактичних ігор: «Прикрась сніговика», «Веселі пасажири», «Опиши фігуру; бесіда з дітьми за змістом мультфільму «Уроки тітоньки Сови».

Дітей: проведення ігор з блоками Д’єнеша, паличками Кюізенера та ігор на розвиток асоціативного мислення, перегляд мультиплікаційного фільму з батьками «Уроки тітоньки Сови».

Хід заняття

І. Вступна частина

Діти стоять на килимі півколом.

1. Організаційний момент.

Вихователь: Доброго дня, дівчатка! (дівчатка плескають в долоні)

- Доброго дня, хлопчики! (хлопчики плескають в долоні)

- Доброго дня ті, у кого сьогодні чудовий настрій! (всі діти плескають в долоні)

2.Мотивація діяльності дітей.

Вихователь: Діти, сьогодні до нашого садочка кур’єр Нової пошти приніс пакунок. Я його відкрила, а там – ось ця книжка. (Вихователь показує дітям книгу «Арифметика-малятко»)

Вихователь (гортає книгу): Це – «Арифметика-малятко» -

Арифметика-малятко – книжка та ще й загадка.

Допоможе цифри знати,

І навчить вас рахувати:

1, 2, 3, 4, 5...

Скільки пальців є в усіх,

Скільки в небі журавлів,

Скільки ми знайшли грибів,

Скільки квітів запашних,

Скільки вікон у хатині,

Кошенят у господині,

Скільки на гілках птахів,

Скільки тигрів-хижаків,

Скільки крилець у курчат

Та гостинців для малят,

Дід Мороз – Червоний ніс,

Скільки в Новий рік приніс

Розповість про все спочатку

Арифметика «Малятко»!

Вихователь: А чи здогадались дітки, хто міг прислати нам цю книжку? (Діти висловлюють свої припущення).

Вихователь: Діти, разом з книгою ще й запрошення надійшло.

Діти читають: «Запрошую вас до математичної школи. Тітонька Сова».

Вихователь: Приймаємо запрошення? (Так)

ІІ. Основна частина

Вихователь: А щоб потрапити до математичної школи тітоньки Сови, нам потрібно показати, як ми вміємо рахувати.

Ігрова вправа «Вмій рахувати»

Мета: розвиток уміння рахувати за допомогою тактильних відчуттів.

Вихователь пропонує дітям стати в коло, завести руки за спину. У руки кожній дитині вкладається картка з нашитими ґудзиками. На слова вихователя: «Покажіть 1, 2, 3, 4, 5... ґудзиків», діти, попередньо полічивши на дотик, показують картку з відповідною кількістю ґудзиків.

Вихователь: Молодці, діти! Справились із завданням. Можна йти до математичної школи. А що потрібно брати із собою до школи? (Портфель, книги, зошит, олівці, ручку...) А ми з вами візьмемо з собою цю книгу.

Діти підходять до «Математичної школи тітоньки Сови» (імпровізований будиночок).

Сова: Добрий день, діти! Я дуже рада, що ви вмієте рахувати і готові навчатися в моїй математичній школі. Запрошую вас на перший урок до класу «Веселих цифр» (дзвенить дзвоник).

Діти підходять до цифр.

Дидактична гра «На що схожа цифра?»

Мета: розвивати асоціативно-образне мислення.

Вихователь: А ось і вони, зустрічають нас.

Перша цифра в нас – один.

Струнко стань на хвильку ти,

Ліву руку відхили,

Й одиничку утвори.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/1.jpg

(Діти показують «один»).

А ще ось цифра «два».

Двійка на ставку живе:

Наче, лебідь пропливе,

Обернеться, усміхнеться,

Малюкам крилом махне.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/2.jpg

Перші цифри – дві сестри,

Ось і третя – цифра «3».

З промінцем метелик встав,

Крильця сонцю показав,

Подивись уважно ти

І побачиш цифру «3».

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/3.jpg

А ось стілець перевернувся,

На «четвірку» обернувся!

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/4.jpg

А наступна цифра «5» -

Дуже гарна цифра «5»,

Цифра кругла, ще й з хвостом,

Наче яблуко з листком.

З яблуні на землю – скік,

І об землю збило бік.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/5.jpg

Цифра «6» - немов замок:

Знизу – круг, вгорі – гачок.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/6.jpg

Вихователь: Сподобались вам цифри? (Так)

Логічна розминка

Вихователь: Веселі цифри приготували для вас цікаві запитання:

- Скільки горішків в пустій склянці?

- Скільки хвостів у 3-х котів?

Вихователь: Молодці. Правильно відповіли. Веселі цифри чекають в гості ще одну свою подружку. Хочете з нею познайомитись? Тоді сідайте на свої місця.

Вивчення нового матеріалу

(робота з паличками Кюізенера, знайомство з числом «7», цифрою «7»)

Вихователь: Діти, покладіть перед собою на столі 6 карток з білими сніговиками. Порахуйте. А якщо до них додамо ще одного синього сніговика, скільки всього стане сніговиків? (Сім)

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/7.jpg

Вихователь: Під кожним сніговиком покладіть по одній кольоровій одиничці. Скільки одиничок? (Сім)

Вихователь: З’єднайте їх в одну суцільну паличку. А тепер знайдіть кольорову паличку, яка б дорівнювала довжині 7 білих одиничок.

(Діти знаходять чорну паличку).

Вихователь: Це число «сім». Якого воно кольору? (Чорного)

Вихователь: Де зустрічається число «7»?

І у житті цім нам усім

Не обійтись без цифри «сім».

Сім кольорів веселка має,

Сім гномів в лісі проживає,

Сім козенят в кози було.

І у тижні є днів сім –

Також відомо нам усім.

(Вихователь показує ілюстрації веселки до казок: «Білосніжка і сім гномів» та «Вовк і семеро козенят». Діти прибирають зі столів в підноси картки зі сніговиками, кольорові палички).

Дидактична вправа «Сходинки»

Мета: розвивати вміння рахувати від 1 до 7, від 7 до 1.

Вихователь: Діти, кольорове число «7» хоче з вами пограти в гру «Сходинки». Для цього давайте побудуємо сходинки за допомогою кольорових паличок від 1 до 7, і спробуємо піднятися по сходинках і спуститись назад, проспівуючи кожне число. Молодці! Гарні сходинки побудували і порахували.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/8.jpg

(Діти складають палички в коробку).

Знайомство з цифрою «7»

Вихователь: Число «7» можна позначити особливим значком – цифрою «7».

(Діти розглядають цифру «7»). Цифра «7» складається з хвилястої горизонтальної лінії і похилої вертикальної палички. Давайте ми її напишемо вказівним пальцем в повітрі.

Вихователь: Діти, цифра «7» підготувала для вас задачу:

До математичної школи тітоньки Сови прискакало 6 зайчиків, потім прийшла 1 лисичка. Скільки всього звіряток прийшло до математичної школи?

Розв’язати задачу нам допоможуть кольорові палички.

- Скільки зайчиків прискакало до математичної школи? (6)

- Покладіть кольорову (фіолетову) паличку 6.

- Скільки прийшло лисичок? (1)

- Покладіть кольорову (білу) паличку 1.

- Якщо лисичка прийшла до зайчиків в клас, то звіряток стало більше чи менше? (Більше)

- Ми будемо додавати чи віднімати? (Додавати)

- Приєднайте білу паличку до фіолетової.

- Щоб дізнатись, скільки всього звіряток прийшло до школи, нам потрібно знайти довжину палички, яка складається із 6 і 1.

- Це чорна паличка 7.

- Скільки всього звіряток прийшло до школи? (Сім)

- Викладемо рішення задачі за допомогою цифр.

(Дитина викладає на дошці: 6+1=7).

(Діти прибирають кольорові палички і цифри на місця).

Графічні трансформації цифри «7»

Вихователь: Наші веселі цифри вже зачекалися свою подружку – цифру «7». А ви хочете дізнатися, на що схожа цифра «7»?

(Вихователь показує табличку з цифрою «7» - прапорець)

Квітне стяг у всій красі,

А я бачу цифру «7»,

Бо у «сімці» є усе,

Що нам радість принесе.

В.Тименко

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/9.jpg

(Вихователь прикріплює цифру «7» до інших цифр).

Конструювання українського прапорця з кольорових паличок

Вихователь: Діти, якого кольору наш український прапор? (Синьо-жовтий)

Вихователь: Що позначає жовтий колір? (Це колір пшеничної ниви; колір хліба – зерна, що дарує нам життя; це колір сонечка, що зігріває нашу Батьківщину і без якого не дозрів би життєдайний хліб)

Вихователь: Що позначає синій колір? (Це синє українське небо – ясне, чисте та мирне)

Вихователь: Ось чому наш народ обрав для свого прапора ці кольори. Давайте спробуємо викласти прапорець з наших кольорових паличок.

Вихователь: Кожен прапорець тримається на паличці, яка називається древко. Давайте повторимо це слово всі разом. (Діти повторюють всі разом, а потім по одному).

(Діти викладають прапорець. Дзвенить дзвоник).

Вихователь: Діти, перерва! Давайте тітоньці Сові покажемо, як ми вміємо відпочивати.

Фізхвилинка «Баба снігова»

Ми взяли сніжечку зовсім трішки (нахил вперед, показують набирання снігу у жменьку)

Невеличкі, ось такі, зліпили сніжки (стають прямо і зображують кистями рук формування сніжки)

Перевертом далі сніжки покотили (рухаючись вперед, показують, як скачується снігова грудка)

Отаку велику грудку ми зробили (зупиняються, присідають і руками перед собою описують велике коло)

Ось найбільша грудка – ноги (притупують на місці)

Трохи менша грудка – тулуб (проводять руками від плечей донизу)

А найменша – голова (руки на щоках, ритмічні повороти головою)

Здрастуй, бабо снігова! (роблять крок вперед, простягаючи руку для привітання)

Вихователь: Тітонька Сова запрошує нас на 2-й урок до класу «Цікавих фігур».

(На дошці «цікаві фігури» - тільки прямокутник, без зображення. Діти підходять і стають півколом).

Графічні трансформації

Дидактична гра «Які фігури сховав у тваринках художник?»

Мета: розвиток асоціативного мислення.

Вихователь: Коли художник малював цих тваринок, то помітив, що в їхніх зображеннях можна відшукати різні геометричні фігури. Уважно роздивіться і подумайте, в яких із намальованих тваринок сховалися ці фігури? Які?

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/10.jpg

Дидактична гра «Про що ти подумав?» (асоціації за геометричними фігурами)

Мета: розвиток асоціативного мислення.

Вихователь: Художник намалював прямокутник, але ще не придумав тваринку, в зображенні якої можна побачити прямокутник. А про що ви подумали, побачивши прямокутник? (Про книгу, бо вона має прямокутну форму; про машину, бо у неї кузов прямокутної форми...)

Вихователь: Художник подумав і намалював папугу. А я, до речі, подумала про автобус. Чому? (Діти пояснюють).

Вихователь: А ще, діти, тому, що нас чекає цікаве завдання.

Дидактична гра «Веселі пасажири»

Мета: вчити класифікувати фігури за кольором, формою і величиною (логічні фігури).

Матеріал: логічні фігури.

Хід гри: вихователь пропонує дітям допомогти цікавим пасажирам (логічним фігурам) зайняти свої місця в автобусах, звертаючи увагу на колір, форму і розмір.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/11.jpg

Вихователь: Нам потрібно допомогти логічним фігурам знайти свої місця в автобусах.

Дидактична гра «Опиши фігуру»

Мета: розвивати вміння дітей «кодувати» і «декодувати» ознаки геометричної фігури, логічне мислення.

Вихователь: Я тут знайшла коробочку з дуже цікавими фігурами. Що це за фігури? (Блоки Д’єнеша)

Маємо фігур багато,

Форми різної вони.

З ними сумно не буває,

Бо вони ще й чарівні.

Вихователь: Давайте про них розповімо. А допоможуть нам у цьому картки-властивості.

(Діти на килимку викладають біля обраної фігури картки-властивості і прочитують викладене).

Наприклад:

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/12.jpg

Робота в підгрупах

Вихователь: Лісові звірята, учні тітоньки Сови, підготували для блоків будиночки, майданчики для гри. Давайте допоможемо фігурам знайти свої місця. Але в нас на це завдання залишилось дуже мало часу, зараз закінчиться 2-й урок. Що ж нам робити? Як за короткий проміжок часу виконати багато завдань? Ви дозволите мені розподілити завдання?

1 підгрупа – дидактична гра «Засели будиночок»

Мета: розвивати уміння класифікувати фігури за їх якостями.

Матеріал: блоки Д’єнеша (об’ємні або площинні). Картки з намальованими будиночками.

Завдання гри: розселити мешканців будиночка (геометричні фігури) по їх кімнатах.

Варіанти будиночків:

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/13.jpg

2 підгрупа – ігри з двома та трьома обручами

Розвивальна гра з двома обручами

Мета: розвивати вміння класифікувати геометричні фігури одночасно з врахуванням двох ознак; визначати які з предметів задовольняють дві дані умови (підготовка до введення, поняття загальної частини множини).

Матеріал: блоки Д’єнеша, два обручі різного кольору (за кольором блоків), картки-властивості.

Хід гри: на підлозі – два різнокольорові обручі (синій і червоний), обручі перетинаються, тому мають спільну частину. Вихователь пропонує дитині розкласти блоки за двома властивостями – форми і кольору (червоні і круглі). В спільній частині (1) розміщуються червоні круглі блоки.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/14.jpg

Розвивальна гра з трьома обручами

Мета: класифікація блоків за трьома властивостями.

Матеріал: блоки Д’єнеша, три обручі (червоний, жовтий, синій).

Хід гри: вихователь пропонує іншій дитині розмістити блоки в трьох обручах, які перетинаються, за допомогою трьох властивостей (бути червоним, бути квадратним, бути великим). В спільних частинках будуть:

(1) – квадратні червоні великі блоки;

(2) – всі квадратні червоні блоки;

(3) – квадратні великі блоки;

(4) – великі червоні блоки.

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/15.jpg

3 підгрупа

Дидактична гра «Прикрась сніговика» (блоки Д’єнеша)

Мета: розвивати вміння дітей читати схему, знаходити відповідний блок для прикрашання сніговика.

Вихователь: Діти, ми зліпили сніговика, а тепер давайте його прикрасимо і подаруємо тітоньці Сові.

(Діти читають схеми, знаходять потрібний блок і прикрашають сніговика).

/Files/images/skarbnichka/kozlovska/16.jpg

(Дзвенить дзвоник.)

Вихователь: Ось і закінчився другий урок. Молодці, виконали досить складні завдання.

ІІІ. Підсумкова частина

Діти підходять до тітоньки Сови.

Вихователь: Діти, вам сподобалося бути учнями «Математичної школи тітоньки Сови»?

- З яким новим числом та цифрою ви познайомилися в «Математичній школі тітоньки Сови»?

- А чи використовуємо ми свої математичні знання в житті?

- В нашій книжці, яка допомогла нам потрапити до тітоньки Сови, є пусті сторінки. Я пропоную вам ввечері намалювати школу тітоньки Сови, все що вам найбільш запам’яталося і помістити малюнки в цю книгу.

Вихователь: Діти, ви виконали всі завдання, які підготувала для вас тітонька Сова. Вона дуже задоволена вами. Дякую вам.

Використана література:

1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / журнал «Дошкільне виховання», № 7, 2012 р.

2. Яловська О.О. Цікаві цифри. Використання прийомів ейдетики при ознайомленні з цифрами.- Тернопіль: Мандрівець, 2008.

3. Ейдетика. Світ іншими очима / інтернет-видання.

4. Школа мислення. Ейдетика – що це? / «Дошкільне виховання», №11, 2008.

5. Блоки Д’єнеша / інтернет-видання.

6. Палички Кюізенера: що це таке? / інтернет-видання.

Підготувала:
В.В. Козловська, вихователь ДНЗ (ясел-садка) №10 «Незабудка»
м. Шостка, Сумська область
Кiлькiсть переглядiв: 46139

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.