ПЕРЕЛІК ПСИХОДІАГНОСТИЧНИХ МЕТОДИК, ЩО ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ В РОБОТІ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ ПРИ ВИЗНАЧЕННІ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ
№ з/п | Назва методики, автор | Джерело | Спрямованість методики | Для якого віку використо- вується | Для розв’язання якого завдання використо-вується |
1 | «Копіювання письмових літер» ( А. Керна-І.Їрасека)- | Барташнікова І.А Барташніков О.О - Тернопіль: «Богдан», 1998 | Координація рухів | Від 5 до 7 років | Розумовий розвиток дитини, готовність дитини до навчання в школі. |
2 | «Змальовування групи крапок » ( А. Керна-І.Їрасека)- | Барташнікова І.А Барташніков О.О - Тернопіль: «Богдан», 1998 | Координація рухів | Від 5 до 7 років | Розумовий розвиток дитини, готовність дитини до навчання в школі. |
3 | «Чого не вистачає на малюнках»- | Немов Р.С.-Психология: Ученик для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика пізнавальних процесів | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
4 | «Впізнай, хто це?» | Немов Р.С.-Психология: Ученик для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика пізнавальних процесів | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
5 | «Які предмети сховані в малюнках?» | Немов Р.С.- Психология: Ученик для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика пізнавальних процесів | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
6 | «Чим залатати килимок?» | Психология: Ученик для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика пізнавальних процесів | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
7 | Вивчення розумового розвитку (варіант Л. Терліна) | А. Біне Т.Сімона | Вивчення розумового розвитку | Від 3 до 15 років | Вивчення розумового розвитку |
8 | Рівень психо-соціальної зрілості , методика С.А. Банкова) | Барташнікова І.А Барташніков О.О.- Тернопіль: «Богдан», 1998. | Визначення рівня психосоціаль- ної зрілості | Від 5 до 7 років | Психосоц. розвиток |
9 | «Малювання людини» ( А. Керна-І.Їрасека)- | Барташнікова І.А Барташніков О.О- Тернопіль: «Богдан», 1998 | Визначення інтелектуальних і сенсомотор них здібностей | Від 5 до 7 років | Розумовий розвиток дитини. |
10 | «Еталони» по О.М. Дяченка , | Л.А. Баландіна Під ред. Е.А. Нечипарюк, Г.Д. Посєвіної – Ростов-на- Дону: «Фенікс, 2005» | Властивості предметів | Від 6 до 7 років | Діагностична робота в дитячому садку |
11 | «Розрізані фігури» (методика В.В. Холмовської, Н.Б. Венгера), | І.А. Барташніков, О.О. Барташніков Тернопіль: «Богдан», 1998 | Діагностика особливостей сприймання | Від 5 до 7 років | Розумовий розвиток дитини |
12 | «Найди і викресли» | Р.С. Нємов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Рівень розподілу продуктивності і стійкості уваги | Від 3 до 6 років | Рівень розподілу продуктивності і стійкості уваги |
13 | «Простав значки» | Р.С. Нємов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Оцінка переключення і розподілу уваги | Від 3 до 6 років | Оцінка переключення і розподілу уваги |
14 | «Запам”ятай і розтав крапки» | Р.С. Нємов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Оцінювання об’єму уваги | Від 3 до 6 років | Оцінювання об’єму уваги |
15 | «Тест переплетених ліній» (Рея-Череднікова) | Увага дитини/ упорядкований С. Максименка, Л. Терелецька, О. Главнік К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Рівень стійкості уваги | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
16 | Методика використання фігурних таблиць | Увага дитини/ упорядкований С. Максименка, Л. Терелецька, О. Главнік К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Рівень продуктивності розумової працездатності | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
17 | «Тест Кюссі» | Увага дитини/ упорядкований С. Максименка, Л. Терелецька, О. Главнік К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Визначення вибірковості уваги | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
18 | «Коректорні таблиці Б. Бурдона» | Увага дитини/ упорядкований С. Максименка, Л. Терелецька, О. Главнік К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Визначення стійкості уваги | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
19 | «Коректорні спроби» за В. Анфімовим | К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Визначення стійкості уваги | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
20 | Таблиці Шульце-Горбова | К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Визначення обсягу уваги | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
21 | Методика П.Я. Кейса в інтерпретації О.Г. Лідера та В.Г. Колеснікова | Упор. С. Максименка, Л. Кондратенка, О. Главник К. : Мікрос – СВС, 2003 – психол. Інструмента- рій) | Діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини | Від 5 до 7 років | Діагностика розумової працездатності |
22 | «Лабіринт» | Упоряд.: С. Максименка, Л. Терлецькі, О. Главник К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Рішення графічних задач | Від 3 до 6 років | Діагностика рівня довільної регуляції дітей |
23 | «Будиночок» | С. Максименка, Л. Терлецькі, О. Главник К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Уміння діяти за зразком | Від 3 до 6 років | Діагностика рівня довільної регуляції дітей |
24 | «Знайди такий самий предмет» | Упоряд.: С. Максименка, Л. Терлецькі, О. Главник К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Ступінь імпульсив- ності, рефелексивності, психічні регуляції | Від 3 до 6 років | Діагностика рівня довільної регуляції дітей |
25 | «Палички і хрестики» | С. Максименка, Л. Терлецькі, О. Главник К.: Главник, 2004- (Психол. Інструмент- тарій) | Рівень саморегуляції і стилю начальних діяльності» | Від 3 до 6 років | Діагностика рівня довільної регуляції дітей |
26 | «Графічний диктант» (методика Ельконіна) | О.О Борташніков, І.А. Барташнікова Тернопіль: «Богдан», 1998 | Розумовий розвиток дитини | Від 5 до 7 років | Готовність дитини до навчання в школі |
27 | «Придумай розповідь» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика уяви | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
28 | «Намалюй що-небудь» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика уяви | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
29 | «Придумай гру» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика уяви | Від 3 до 6 років | Діагностика пізнавальних процесів |
30 | «Домальовування фігур» | Л.А. Баландіна Під ред. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на – Дону: «Фенікс, 2005» | Розвиток уяви | Від 5 до 7 років | Діагностична робота в дитячому саду |
31 | «Впізнай фігури» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика пам’яті | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
32 | «Запам’ятай малюнок» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Об’єм короткочасної зорової пам’яті | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
33 | «Запам’ятай числа» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Об’єм короткочасної слухової пам’яті | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
34 | «Вивчи слова» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Динаміка процесу заучування | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
35 | «10 слів» (по А.Р. Лурія ) | Л.А. Баландіна Під ред. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на – Дону: «Фенікс, 2005» | Особливості пам’яті | Від 6 до 7 років | Поглиблена діагностика |
36 | «Піктограма» | Л.А. Баландіна Під ред. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на – Дону: «Фенікс, 2005» | Рівень розвитку асоціативного зорово-словесного запам’ятовування | Від 5 до 6 років | Поглиблена діагностика |
37 | «Нісенітниці» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Логічне мислення | Від 3 до 6 років | Діагностика мислення |
38 | «Обведи контур» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика наочно-дійового мислення | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
39 | «Пройди через лабіринт» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика наочно-дійового мислення | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
40 | «Схематизація. Дорога до будиночків» (Р.І. Бардіна). | Упор. : С. Максименко, Л. Кондратенко, О. Главник К. : Мікрос – СВС, 2003 – психол. інструмента- рій | Діагностика наочно-образне мислення | Від 5 до 7 років | Поглиблена діагностика |
41 | «Виділення суттєвих ознак поняття»,(за Марцинковською Т.Д) | Упор. : С. Максименко, Л. Кондратенко, О. Главник К. : Мікрос – СВС, 2003 – психол. інструмента- рій | Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини | Від 5 до 10 років | Поглиблена діагностика |
42 | «Четвертий зайвий. Визначення спільних рис» (за Марцинковською Т.Д.) | Упор. : С. Максименко, Л. Кондратенко, О. Главник К. : Мікрос – СВС, 2003 – психол. інструмента- рій | Визначення здатності до абстругування, Оперування вербальними поняттями | Від 5 до 10 років | Поглиблена діагностика |
43 | «Розрізні картинки» | Л.А. Баландіна; під ред. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на – Дону: «Фенікс», 2005 | Оволодіння зоровим синтезом | Від 5 до 6 років | Поглиблена діагностика |
44 | «Рибка» | Л.А. Баландіна; під ред. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на – Дону: «Фенікс», 2005 | Діагностика наочно- образного мислення і організації діяльності | Від 5 до 6 років | Поглиблена діагностика |
45 | «Систематизація» ( по Н.Б. Венгер) | Л.А. Баландіна;під ред. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на – Дону: «Фенікс», 2005 | Діагностика логічного мислення | Від 6 до 7 років | Поглиблена діагностика |
46 | «Порівняння за формою»(модифікація тесту Л.А. Венгера) | Барташнікова І.А.,Барташніков О.О.-Тернопіль: «Богдан»,1998 | Діагностика мисленнєвої операції | Від 5 до 7 років | Поглиблена діагностика |
47 | «Порівняння ознак»(варіант методики Ульєнкової) | Барташнікова І.А.,Барташніков О.О.-Тернопіль: «Богдан»,1998 | Діагностика логічного мислення | Від 5 до 7 років | Поглиблена діагностика |
48 | «Назви слова» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Визначення запасу слів | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
49 | «Розкажи по картинці» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Визначення активного словникового запасу | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
50 | «Творча оригінальність» (за Симановським А.Е.) | Упор.: С.Максименко, Л.Кондратенко, О.Главник – К.:Мікрос – СВС, 2003 | Діагностика креативності | Від 5 до 7 років | Поглиблена діагностика |
51 | Тест творчого мислення П.Торренса | Л.А. Балдіна; під ред.. Є.А. Нечипарюк, Г.Д. Посевіної – Ростов – на-Дону: «Фенікс», 2005 | Визначення творчої обдарованості | Від 5 до 17 років | Поглиблена діагностика |
52 | «Запам’ятай і відтвори малюнок» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика досягнення успіху | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
53 | «Вибери потрібне обличчя» (розроблений Р. Теммл, М. Доркі, В. Амен) | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика тривожності | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
54 | «Який я?» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Визначення самооцінки | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
55 | «Сходинки» (методика В.Г. Щур) | Г.А. Широкова Є.Г. Жадько, Практикум для дитячого психолога/ Ростов –на –Дону, «Фенікс», 2005 | Визначення самооцінки | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
56 | Методика М.І. Лісіциної (модифікація Л.А. Баландіної) | Л.А. Баландіна; під ред. Є.А. Нечипорюк, Г.Д. Посевіної – Ростов-на –Дону «Фенікс», 2005 | Діагностика комунікативної діяльності | Від 3 до 7 років | Поглиблена діагностика |
57 | «Вимірювання тривожності» | Карпенко З.С. Психотехніка у вихованні дитини, - К., 1996. | Оцінка рівня тривожності | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
58 | Вимірювання дитячої імпульсивності | Карпенко З.С. Психотехніка у вихованні дитини, - К., 1996. | Визначення імпульсивності | Від 3 до 6 років | Поглиблена діагностика |
59 | Вимірювання дитячої агресивності | Карпенко З.С. Психотехніка у вихованні дитини, - К., 1996. | Визначення агресивності | Від 3 до 6 років | Вивчення міжособистісних відносин |
60 | «Яка дитина у взаємовідносинах і оточуючими людьми?» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Діагностика комунікативних якостей особистості | Від 3 до 6 років | Вивчення міжособистісних відносин |
61 | «Вибір в дії» | Р.С. Немов Психология: Учебник для студентов ВУЗов в 3 кн.-М., 1995 | Оцінка міжособистісних відносин в групі дітей | Від 3 до 6 років | Вивчення міжособистісних відносин |
62 | Методика непрямої експрес-діагностики рівня психологічного розвитку дошкільників (П.А. М’ясоїд) | Методические рекомендации. Сумское обласное управление образование ОПС Суми, 1997 | Вивчення психічного розвитку дитини | 5-6 років | Вивчення психічного розвитку дитини, супровід дитини на кризових етапах розвитку |
63 | «Назви слова» | «Диагностика развития зрительно-вербальных функций» Пылаева Н.М. , Ахутина Т.В., М.: 2003 | Визначення запасу слів | 5-7 років | Розвиток мовлення |
64 | «Розкажи по малюнку» | «Диагностика развития зрительно-вербальных функций» Пылаева Н.М. , Ахутина Т.В., М.: 2003 | Визначення словарного запасу дитини | 3-7 років | Розвиток мовлення. Фантазії |
65 | Методика діагностики готовності до навчання в школі дітей шестирічного віку (Н.М.Стадненко, Т.Д.Ілляшенко, А.Г.Обухівська) | Діагностика готовності дітей до школи. Навчально-методичний посібник на електронному носії. | Визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі | 6 років | Визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі |
ПРОЕКТИВНІ МЕТОДИКИ
№ з/п | Назва методики, автор | Джерело | Спрямованість методики | Для якого віку використо- вується | Для розв’язання якого завдання використо-вується |
1 | Тест Люшера | Основи психології Практикум (Л.Д. Столяренко (ст.430) | Спрямованість особистості на певну діяльність, настрій, функціональний стан, найбільш стійкі риси особистості | Підлітки, старші школярі | Діагностика особистісної сфери |
2 | Тест «Малюнок сім’ї» | Настільна книга практичного психолога Е.И.Рогов | Оцінка відносин в сім’ї | Дошкільний та молодший шкільний вік | Діагностика особистісної сфери |
3 | Методика дослідження особистості «Дом-дерево-людіна» (Дж.Бука ) | Практична самодиагнос- тика. Методики і тести. Издательский будинок «БАХРАХ - М», 2002 р., ст. 17 | Візначення особистості | Дошкіль- ний вік, шкільний вік, дорослі | Діагностика особистісної сфери |
Коментарi